About Park Jiha
Jiha composes groundbreaking modern music rooted in traditional Korean instruments like piri, saenghwang, and yanggeum performance.
South Korean composer Park Jiha deftly balances heritage and improvisation, disrupting traditional paradigms and breathing new life into ancient instruments. Moving beyond her formal training, she reimagines the yanggeum (a hammered dulcimer), saenghwang (a free-reed mouth organ), and piri (a double-reed bamboo oboe) to create an innovative form of minimalism. Her era-ambiguous elegies fluctuate between deeply meditative and dramatically dynamic, emerging as an ever-present prophecy of tomorrow.
Debuting as a soloist with Communion in 2018, Park refined her craft with Philos (2019) and The Gleam (2022). Vigorously exploring new creative pathways, her voiceless soundscapes found discordant harmony in a wildcard collaboration with Scouse poet Roy Claire Potter, recorded for BBC Radio 3’s Late Junction in 2022 and released by Café Oto’s Otoroku imprint. In her first foray into film scoring, she applied her cinematic sensibilities to Garth Davis’ cli-fi psychological thriller Foe, soundtracking the dying earth to contrast Oliver Coates’ parallel and intersecting contributions.
Currently, Park has been working on her upcoming album All Living Things
(Forthcoming early 2025), an ode to living beings planned for release via Tak:til / Glitterbeat.
박지하는 피리, 생황, 양금 등 한국의 전통악기를 기반으로 소리와 공간을 청각적 감각으로 창작 하며 다양한 사운드를 찾아가는 작업을 하고있다.
작곡가이자 연주자인 박지하의 음악은 피리, 생황, 그리고 양금과 같은 한국 전통 악기들의 클래식한 미니멀리즘과 세밀하게 작곡된 형식 안에 자유롭게 펼쳐지는 즉흥적인 음악 요소의 조화다.
한국 악기의 다양한 소리와 표현 방식을 현대적인 사운드로 교묘하게 결합한 박지하의 첫 솔로 음반 ‘Communion'(2018, tak:til/ Glitterbeat Records)은 다양한 배경을 가진 음악가들과의 협업에서 찾은 절충적인 악기의 음악적 색채들로 미국의 피치포크, 영국 더 와이어, 언컷 매거진, 더 가디언, BBC 등 저명한 음악 매체로부터 국제적인 찬사를 받았다.
이후 장식을 거부하고, 극명한 명료함과 소리의 세심한 균형을 추구하는 음악적 접근 방식으로 2집 ‘Philos'(2019, tak:til / Glitterbeat)와 3집 ‘The Gleam'(2022, tak:til / Glitterbeat)을 발표하였고, 이 두 음반은 데뷔작인 커뮤니언과는 다르게 전 곡을 박지하 혼자만의 소리로 채워 작업하였다.
가장 최근작인 ‘The Gleam’은 하루 동안 시시각각 다른 방식으로 인간과 상호작용하는 빛의 개념에서 출발한 다양한 소리의 조각들로 청자들에게 몰입감 있는 사운드 경험을 선사한다. 영국의 일간지 더 가디언은 박지하의 음악에 대해 “박지하 음악의 아름다움은 그 뒤에 남는 여백에 있다.” (“The beauty of Jiha’s work lies in the spaces she leaves”- The Guardian)고 평했다.
Photograph: Marcin T. Jozefiak